Rijden op waterstof: is dit het vervoer van de toekomst?

Overweeg je een duurzame auto, maar twijfel je tussen elektrisch en waterstof? Je bent niet de enige. Steeds meer mensen zoeken naar een milieuvriendelijk alternatief voor hun benzineauto. Waterstof klinkt daarbij als een veelbelovende optie – want tanken binnen 5 minuten en een actieradius van 500 kilometer, dat spreekt aan. Maar wat betekent rijden op waterstof in de praktijk? En belangrijker nog: past deze auto bij jouw situatie?

Zo werkt een auto op waterstof

Je kunt een waterstofauto vergelijken met een kleine energiefabriek op wielen. In de brandstofcel mengt waterstof zich met zuurstof. Dit proces creëert elektriciteit, die vervolgens de elektromotor aandrijft. Het bijzondere? Uit je uitlaat komt alleen waterdamp – geen CO2, geen fijnstof, geen stikstof. Bovendien wint je auto tijdens het remmen energie terug, net als een elektrische auto.

Dit moet je weten over waterstof als brandstof

Voordat je waterstof kunt tanken, moet het eerst geproduceerd worden. Op dit moment maken fabrikanten waterstof vooral met aardgas – dit heet grijze waterstof. Maar er bestaat ook een schonere variant: groene waterstof. Bij deze methode zetten producenten duurzame stroom van windmolens of zonnepanelen om in waterstof. Deze methode stoot geen CO2 uit en vormt daarmee de toekomst van waterstofproductie.

Zo groen rijdt een waterstofauto echt

Een waterstofauto stoot tijdens het rijden alleen waterdamp uit – dat klinkt perfect. Toch presteert deze auto minder goed op het gebied van CO2-uitstoot dan een elektrische auto met batterij. Dit komt door energieverlies bij:

  • Het samenpersen voor opslag in de tank
  • Het maken van de waterstof
  • Het vervoeren naar tankstations
  • De omzetting naar elektriciteit in je auto

Hier kun je waterstof tanken

Met een volle tank rijd je ongeveer 300 tot 500 kilometer – verder dan de meeste elektrische auto’s. Tanken duurt maar 5 minuten, vergelijkbaar met een benzineauto. Maar let op: in Nederland vind je nog maar 25 waterstoftankstations. Als je een vakantie naar het buitenland plant, moet je je route zorgvuldig uitstippelen. Alleen Duitsland heeft op dit moment een redelijk dekkend netwerk van tankstations, ongeveer 113 in totaal.

Wat kost een waterstofauto?

Wil je overstappen op een waterstofauto? Houd dan rekening met hogere kosten. Je betaalt ongeveer anderhalf keer meer dan voor een vergelijkbare elektrische auto. Ook het tanken kost je meer dan opladen – al blijf je wel onder de prijs van benzine. Daarnaast vraagt een waterstofauto meer onderhoud dan een elektrische variant.

Waarom kiezen voor waterstof (of juist niet)?

Voor jou als particuliere rijder biedt een batterij-elektrische auto momenteel meer voordelen. Je vindt gemakkelijker een laadpaal, betaalt minder voor je auto en het opladen, en profiteert van lagere onderhoudskosten. De beperkte actieradius van elektrische auto’s verdwijnt bovendien langzaam als nadeel – steeds meer modellen rijden net zo ver als een waterstofauto.

Waterstof lijkt vooral een belangrijke rol te gaan spelen in sectoren waar batterijen minder praktisch zijn. Denk aan vrachtwagens, schepen en vliegtuigen. Voor deze zware voertuigen biedt waterstof wél uitkomst. Maar voor je dagelijkse ritten naar werk, familie of de sportclub? Dan kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een batterij-elektrische auto.

Scroll naar boven